donderdag 20 februari 2014

Overstijgen

 

Een Hogere Werkelijkheid.

St. Vitus. Onbekende meester.

Op dit moment werk ik aan een installatie die in eerste instantie geïnspireerd is op een misvatting. Dat is niet erg. Ook in de wetenschap worden de mooiste uitvindingen gedaan op weg naar iets anders. Ik dacht een obscure zender te ontvangen, zoals ooit mijn gemanipuleerde, organische radio’s die ontvingen. Het bleek echter de krachtige conservatieve katholieke middengolf- en internetradiozender Radio Maria te zijn. Vervolgens heb ik een radio-ontvanger gekoppeld aan een pompsysteem, waardoor tijdens de ontvangst van al het geestelijke voedsel dat Radio Maria ons 24/7 biedt donkerrode tranen langs de muur naar beneden stromen en op magische wijze donkerrode menselijke silhouetten vormen. Al werkende herinnerde ik mij het prachtige houten beeldje van St.Vitus, gemaakt door een onbekende meester. Ik zag het ooit in Museum Kurhaus Kleve. Het verbeeldt het christelijke martelaarschap van St.Vitus, die zelfs in kokende baden met olie en hars nog niet klein te krijgen was. Ik heb een kopie daarvan eveneens gekoppeld aan een pompsysteem waardoor zowel zwarte als gele vloeistoffen langs de muur naar beneden stromen en op eenzelfde raadselachtige wijze menselijke silhouetten vormen. Ik ben een agnost. Religie is voor mij een menselijke constructie net zoals een kunstwerk dat is. Om een “Hogere Werkelijkheid” te bereiken, moet er eerst veel menselijke, fysieke en vaak banale arbeid verricht worden om de technische voorwaarden daarvoor te scheppen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten