vrijdag 28 februari 2014

Kunst, het is een vak

Regels.

 
Van een goede vriend kreeg ik een boek te leen met als titel: “23 Dingen die ze je niet vertellen over het kapitalisme”. De schrijver is Ha-Joon Chang. In het boek geeft hij een breed, gefundeerd inzicht in de wereld van het grote geld en het vrijemarktdenken en pleit hij voor een verstandig, restrictief overheidsbeleid. Het spreekt mij aan. Of het nu de economie, de kunst of de sport betreft, strenge regels zijn voorwaardelijk, daarna kunnen de remmen los en de teugels gevierd worden. Ik heb de aanwezigen bij de opening van mijn laatste tentoonstelling het aanbod gedaan hen een aantal recepten te sturen voor het maken van mooie kunstwerken. Deze recepten gaan uit van eenvoudige doch strenge regels met betrekking tot het materiaal, de techniek of de werkwijze, daarna bepalen chaos, toeval en intuïtie (misschien ook wel onnozelheid en domheid) het uiteindelijke resultaat. Ik ben mij ervan bewust dat ik dit aanbod doe als een professional die getraind is in het kijken naar beelden en in het maken van beelden. Geen enkel aspect, middel of element daarbij is mij vreemd. Ook al geef ik de regels weg, ik weet dat amateurs en hobbyisten die kunstwerken nooit zullen kunnen maken. Zoals mijn monteur zei, toen ik mijn Citroen C5 naar de garage bracht, nadat ik eerst zelf urenlang geprobeerd had om een defect lampje te vervangen en hij dit in no time opknapte, “Automonteur, het is een vak”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten