Mijn reactie op een artikel over Sonsbeek 20→24 in De Gelderlander.
Na het stukje dat ik schreef op deze blog over Sonsbeek
20→24 verscheen op 29-08-2021 een artikel van Linda Pol in De Gelderlander onder
de kop: ”Sonsbeektentoonstelling oogst lof
en kritiek: ‘Ik ben blij dat mensen kritisch zijn’ “ waarin ze een
aantal vragen stelde aan de Sonsbeekdirecteur Steven van Teeseling en de
artistiek directeur Bonaventure Soh Bejeng Ndikung. Na lezing van dit artikel
verlangde ik onmiddellijk terug naar oude tijden toen er nog kunstrecensenten bij
de krant werkten die pittige kritieken konden schrijven.
Het oppervlakkige artikel, zowel wat de kritiekloze vraagstelling
in het interview betreft als de gemakzuchtige beantwoording van de gestelde
vragen, blinkt uit door open deuren en tegenspraken. De beide heren zijn echter
zelf zeer content over hun, zelfverklaarde, prestigieuze tentoonstelling
Sonsbeek 20 →
24. Blijkbaar was dit de boodschap die naar de lezer gecommuniceerd moest
worden.
Laat ik hier slechts op een enkel aspect ingaan. Dit betreft
de informatie naar het publiek. De heer Ndikung beschouwde het als een
voorrecht om de kunstwerken, die volgens hem krachtige statements zijn over ons
verleden, heden en toekomst, te mogen tonen. Deze werken zouden zo krachtig zijn
dat het niet nodig was om er iets over te vertellen omdat ze zelf al de kijker zouden
prikkelen tot eigen ervaringen. Toen gaandeweg de tentoonstelling bleek dat de
werken niet goed begrepen werden, werd de informatie alsnog aangevuld door klakkeloos
allerlei hoogdravende, onbegrijpelijke teksten uit het Engels te vertalen. Het
middel blijkt hier nog erger dan de kwaal. De heer van Teeseling, die
ongetwijfeld zijn kwaliteiten heeft in de financiƫle wereld, liet in zijn algemene
antwoorden alle kritiek met groot gemak van zich afglijden. Hij was enkel blij
en trots. Volgens eigen zeggen vond hij het belangrijk de kunst te gebruiken om
het gesprek met het publiek aan te gaan over belangrijke maatschappelijke
onderwerpen. Dat was heel goed gelukt, zo vond hij zelf. Waarop hij die uitspraak
baseerde is mij een raadsel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten