In Your Touch, I Remain
Na 3 artikelen te hebben geschreven over de tentoonstelling
Sonsbeek 20→24 in Arnhem was ik er eigenlijk wel klaar mee, totdat ik de
tentoonstelling “In Your Touch, I Remain” bezocht in Omstand, space for
contemporary art. Deze tentoonstelling is in samenwerking met Sonsbeek tot
stand gekomen. Een vijftal kunstenaars lieten er na afloop van een 6 weken
durend verblijf hun werken zien: een wit gestucte vloer, enkele houten vormen,
een VR bril, een video en enkele meubels uit gevouwen papier. Niet alleen
ontging mij de samenhang tussen deze werken volledig, ook de werken zelf
spraken mij nauwelijks aan. Om toch tot enig begrip te komen, heb ik het
begeleidende foldertje geraadpleegd met een toelichting op de werken. Helaas,
in navolging van Sonsbeek 20→24 die grossierde in onbegrijpelijke quasi-
intellectuele teksten, bracht de tekst in het foldertje mij nog verder van
huis. Het lijkt er op dat de kunstbrabbeltaal, met vooral heel veel moeilijke
woorden, als een virus in kunstenland rondwaart. Zouden de diverse
subsidiegevers niet moeten beseffen dat zij met hun geldelijke bijdragen het publiek van de kunst vervreemden in plaats
van haar er bij te betrekken?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten