Beeldende kunst tentoonstelling Sonsbeek 20→24, Arnhem 2021.
Ondanks de artikelen in de pers die niet erg lovend waren en
ondanks de kritische verhalen die mij werden verteld door verschillende bezoekers
die de tentoonstelling reeds eerder bezochten, heb ik mij voorgenomen om
mijzelf volledig open te stellen bij mijn bezoek in augustus 2021 aan de
beeldententoonstelling Sonsbeek 20→24 in Arnhem, Nederland.
Allereest heb ik de website van Sonsbeek 20→24 bezocht. Wat
is dit toch een uiterst vervelende website met een overdaad aan hoogdravende
teksten, toeristische tips, infopunten, routes en nog heel veel meer. Bovendien
voel ik mij door het ontbreken van enig beeldmateriaal in de streng opgemaakte zwart-wit startpagina
op geen enkele manier geraakt door of enthousiast gemaakt voor deze
tentoonstelling.
Ik ben desondanks mijn bezoek begonnen in de Eusebiuskerk en
heb er allereerst de bezoekersgids opgehaald. Er blijken liefst 5 routes te
zijn met in totaal 13 locaties! En wat te denken over teksten zoals: “Sonsbeek
is een reis, op z’n zachtst gezegd: naar en in het onbekende”. Of: “Sonsbeek is
geen tentoonstelling, maar een manifestatie, ja zelfs een jamsessie”. Of
bijvoorbeeld: “Sonsbeek is tot stand gekomen door rond te dwalen in
verwondering”. Dan dringt zich toch de vraag bij mij op: “Wordt ik hier niet
het bos ingestuurd?” In de bezoekersgids lees ik ook een soort van een
artistiek- inhoudelijke verantwoording van deze editie van Sonsbeek waarin
zowat de gehele wereldproblematiek, zowel in het heden als in het verleden, t.a.v.
bijvoorbeeld armoede, ongelijkheid, arbeidsverhoudingen, migratie, uitbuiting
etc. middels de getoonde kunstwerken aan de orde zou worden gesteld. Politiek-correct
klinkt het allemaal wel goed, maar het lijkt mij erg overdreven dat de beeldende
kunst dit vermag en in deze iets ten goede zou kunnen betekenen. Ik zou in dit
verband eerder naar de talloze video’s willen verwijzen die iedere dag te zien
zijn op YouTube en die buiten de gevestigde media om genadeloos onze wereld
scannen en fileren op alles dat lelijk en onrechtvaardig is. Dat de organisatie
van Sonsbeek 20-24 zelf haar editie 2021 als baanbrekend en richtingbepalend
bestempeld, lijkt mij bezijden de waarheid. Zij bewijst naar mijn mening de
beeldende kunst een slechte dienst door een “tentoonstelling” neer te zetten die
door haar zware thematiek in beeldend opzicht bijzonder arm is en waar zowat ieder
tentoongesteld werk onmiddellijk vraagt om een uitleg. Pijnlijk is dat wanneer
die uitleg wordt gegeven, zoals via de app, de catalogus of de gids, deze uitleg
nauwelijks te begrijpen is, ja zelfs lachwekkend is. Je zou mogen verwachten
dat de teksten die door de participanten aangeleverd zijn niet zomaar klakkeloos
vertaald worden, maar verwerkt worden in een communicatief goed verhaal om de
beelden dichter bij zowel de bezoekers, de beschouwers als het meer algemene publiek
te brengen.
Het kleurige tekenwerk van Mithu Sen in de Eusebius kerk kon
mij, ondanks haar naargeestige thematiek, door haar indringende presentatie nog
wel bekoren. De overige werken in de Eusebius kerk, zijnde 3 ruimte vullende
installaties, lieten het wat hun zeggingskracht betreft, ondanks hun enorme afmetingen
en materialiteit, volledig afweten.
Van de werken die ik bij Collectie De Groen zag noem ik slechts
de twee interactieve werken die door het fysieke ongemak bij de werken van Laure
Prouvost en het irritante licht- en geluidspel bij Libita Sibungu slechts enige indruk op mij konden maken. Deze twee kunstwerken kunnen het qua impact bij lange na niet halen bij
een enkel, dagelijks voorbeeld uit de YouTube videocollectie. Log maar eens in en
ervaar anno 2021 de wijk Kensington in Philadelphia in Amerika, waar vloggers iedere
dag het openlijke drugsgebruik in deze verpauperde wijk vastleggen. Nog
schrijnender in dit verband is dat Google zelfs in 2021 nog schrijft: “De lage
huren in Kensington hebben geleid tot een overvloed aan hippe bars en
brouwerijen. De eerste ambachtelijke brouwerij in deze wijk, Philadelphia
Brewing Company, is gevestigd in een gerestaureerde 19e-eeuwse brouwerij.
Frankfort Avenue is een levendig gebied met kunstgalerieën en theaters. Het
Kensington Kinetic Sculpture Derby and Arts Festival is een populair evenement
met uitbundige praalwagens dat jaarlijks in het voorjaar plaatsvindt”. Deze
tekst zet je dan wel even aan het denken over hoe het toch zo verkeerd kan gaan.
In Showroom in Arnhem zag ik kleurige, doch vlakke en
verveelde schilderijen met als thema Shadow Women, waarin verschillende vrouwen
met tegenzin allerlei huishoudelijke klusjes uitvoerden. Ik zag ook een videopresentatie
van het boek van Willem de Rooij met gescande , authentieke, zwart/wit fotonegatieven van Pierre Verger van een nette,
burgerlijke straat in Paramaribo met prachtige Hollands aandoende huizen in
koloniale stijl en met nette dames en heren op fietsen. Wat niet op deze foto’s
te zien is , maar wat wel voelbaar is, waar komt deze rijkdom nu eigenlijk vandaan?
Ik heb ook de Buitenplaats aan de Koningsweg in Arnhem
bezocht. Ik kan mij nauwelijks meer herinneren wat ik, behalve het v. m.
defensieterrein zelf dat in ontwikkeling is, nu eigenlijk gezien heb. In The
Yarn zag ik een rolstoel beplakt met een of ander groen spul en verder een lege
ruimte waarin een uiterst irritante installatie met geluidsboxen te horen was.
In de verder lege ruimte van De Hangar zag ik een groot geprint bord geplaatst in
de deuropening aan de achterzijde van deze schuur. Ik heb het zelf niet gezien
of ervaren, maar bij nalezing in de gids blijkt dit werk met de titel Hoc Opus
Hic, te gaan om een site-specifieke interventie met historische gemeentelijke
bakstenen en, het is heus waar, om een heropende deuropening! Dit laatste werk
mag een voorbeeld zijn voor de vele andere werken in de tentoonstelling die niet
boeien door hun directe, fysieke verschijning, maar slechts enigszins te
begrijpen zijn door een of andere gemankeerde uitleg in woorden. Boeiender was eigenlijk
het pad naar De Hangar dat door een open, uitgestrekt graanveld liep en waar de
groene sprinkhaan zich te goed deed aan de halmen.
Nog even naar het Zijpendaal park gereden en een tweetal
werken beschouwd. De relatie tussen de installatie van Justine Gaga met de Grolsch
bierkratten, voorstellende een soort van doolhof en de daarin aangebrachte led
schermpjes met vage video’s ontging mij volledig. Ditzelfde gold voor een drietal werken van Anna Mermaid, dat met schrikdraad
ontoegankelijk en daarmee onleesbaar was.
Helaas ontbrak het mij aan tijd om alle werken te kunnen bezichtigen
en heb ik tot slot alleen nog het Sonsbeekpark kunnen bezoeken. De staketsels nabij
de Fontein met bedrukte oude lappen hingen er nogal verwaaid bij, waardoor de
betekenis ervan mij ontging. Het werk van Jennifer Tee nabij de Waterval, o.a.
een met bakstenen ingelegd pad, voorstellende een boom met vrolijk slingerende takken
en wortels, zou ik wel sympathiek willen noemen, ook heel leuk voor kinderen om
na de tentoonstelling op te spelen. De titel van het drijvende, kleurige
bouwsel in de Grote Vijver, zo lees ik achteraf in de gids, is Deep Encounter.
Deze titel lijkt mij erg overdreven. Het is een met hergebruikt hout, textiel
en styrofoam gewoon een stevig ding, met een grote steen die in kabels hangt en
waarin je een of meer rondjes kunt lopen of een voorzichtig uitstapje kunt maken
naar een tweetal kleine platvormen. Kijk via YouTube maar eens naar de
sloppenwijken die in Afrika en Azië op het water zijn gebouwd en waar kinderen
spelen met alle risico’s.
Daarna ben ik op weg gegaan naar de Stadsvilla en heb ik ter
afsluiting nog de ruimte met de z.g. Black Archives bezocht die ik volgens de
programmering eigenlijk als eerste startpunt had moeten nemen. Ik ergerde me
direct al aan het belerende toontje dat uit de tentoongestelde werken was op te
maken. Inderdaad, Nederland heeft ooit, net zoals zovele andere Europese
landen, haar invloed in de wereld willen vergroten en bevestigen, niet in de
laatste plaats om er behoorlijk wat aan te verdienen. Maar laten we wel wezen ook
binnen Nederland zelf waren er in vervlogen tijden grote verschillen tussen de
verschillende bevolkingsgroepen.
Het thema van de tentoonstelling concentreert zich vooral
rondom het aspect arbeid. Dit geldt niet alleen een item dat internationaal
speelt. Laat ik daarom een aantal persoonlijke opmerkingen ter relativering van
dit thema noemen. Mijn moeder moest ondanks haar sublieme resultaten in het
lagere school onderwijs als dienstmeisje in de kost bij familieleden in het
westen van het land. Ja, zo ging dat toen. Als de plek waar je woont je geen
werk meer geeft ga je op zoek. Dat heet migratie. Mijn grootouders gingen ooit op
zoek naar werk vanuit Nederland naar Duitsland, daar werd mijn vader geboren. Zijn
naam is Bernhard Wilhelm Heinrich Schulte. Hoe Duits wil je het hebben. Net
voordat mijn vader zou worden opgeroepen voor het Duitse Leger kon mijn
grootvader tijdig, voor de oorlog uitbrak, weer terugverhuizen naar Overijssel
in Nederland om aldaar als schipper het afgegraven veen af te voeren. In
Nederland deed mijn vader zijn dienstplicht tijdens de bombardementen op
Rotterdam. Als een na oudste van het gezin droeg hij zijn wedde af. Daarna begeleide hij na de oorlog diverse werkprojecten voor
werkelozen. Hij heeft het mij zelf nooit verteld, het was een sterke man, maar van een neef hoorde ik
dat hij “reerde” (dat is Sallands voor huilen) als hij daarover tegen anderen
vertelde. Het kan verkeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten