vrijdag 22 augustus 2014

Kunst is niet moeilijk

 Een Tentoonstelling.

 
Isa Genzken, Basic Research 1990. 

Afgelopen weekend ben ik naar het MKK (Museum Kurhaus Kleve) geweest en heb ik de tentoonstelling met de nogal ingewikkelde titel Basic Notes on the Research Collection bezocht. Tot mijn verrassing trof ik in deze tentoonstelling een aantal werken aan van kunstenaars aan die naadloos zouden passen in mijn nog uit te geven overzicht met Recepten voor het maken van mooie kunstwerken. Deze recepten zijn gebaseerd op het vooraleerst volgen van een beperkt aantal strenge regels t.a.v. de concrete beeldende handelingen en het daarbij uitschakelen van allerlei “moeilijke” gedachten waarna zoveel mogelijk de teugels gevierd mogen worden. Ik noem het werk van Jack Pierson, Yves Zurstrassen, Andreas Slominski, Thomas Kühnapfel en vooral niet te vergeten K.O. (Karl Otto) Götz. Kunst maken kan eigenlijk iedereen. Het is een fantastische hobby.
Het aardige van beeldende kunst tentoonstellingen is dat een aantal werken zich altijd onttrekt aan de een of andere conclusie. Dat is in deze tentoonstelling niet anders. Alles dat ik hierboven beweerd heb gaat voor minstens een kunstenaar niet op: Franz Gertsch, al weer ver in de 80, met zijn prachtige schilderingen van de seizoenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten