zondag 24 november 2013

Recycle the Art


Het nieuwe voegt niets toe aan het oude. Vernieuw daarom het oude.


Met een vriendengroep besprak ik laatst waarom we ooit een korte tijd hebben samengewerkt om beeldende kunst te maken. De naam van de groep noemden we het Conglomeraat. Een conglomeraat is een geheel van dingen. Dat zijn dingen die verder helemaal niets met elkaar te maken hebben, maar zich wel in elkaars nabijheid bevinden. We hebben er vele sessies aan besteed. Niets hadden we gemeen. Althans, dat dachten we. De gemeenschappelijke factor was er wel degelijk. Alleen begrepen we het toen niet. Als ik nu het beeldende werk van dezelfde vrienden er op na zie valt het mij op dat ieder van ons beelden hergebruikt en inhouden herinterpreteert, overigens op een geheel eigen, persoonlijke manier. We waren zo postmodern als de pest.
Om te voorkomen dat mijn beeldende werk regelrecht in de afvalverbrander in Duiven terecht komt, ruimde ik mijn zolder op en ontdekte ik vergeten beeldende werken op papier. Ik snijd deze op maat, bewaar de reststukken en maak er weer nieuwe beelden van. Ook al het afval is goud in mijn handen. Ik waan mij een gelukzalige archeoloog die doorsnedes van vuilnisbelten maakt en daaruit een begin van een nog ongekende cultuur of beschaving tracht te reconstrueren.

Ik zag onze astronaut André Kuipers een bezoek brengen aan Jakarta, Indonesië. Zelden heb ik zoveel afvalbergen gezien. Wat een ellende. Oorzaak is de mind set van de mensen die het afval gewoon weggooien. Dat is traditioneel. Was het vroeger het organische materiaal dat vervolgens direct in de natuur werd opgenomen, nu stapelt al het niet-afbreekbare materiaal van de moderne wereld zich niet alleen torenhoog op maar neemt ook steeds meer plaats in, zelfs in natuurreservaten. Nederland kan hierbij helpen met vuilverbranders. Dat is mooi op de korte termijn. Beter is de mind te resetten.
In Nederland bevindt zich ook een gigantische afvalberg. Een kunstafvalberg. Na de BKR, de WIK en vele andere subsidieregelingen bestaat er veel onverkocht, onvoltooid, mislukt, ongekend, miskend, afgewezen, ondergewaardeerd of anderszins gewogen of beoordeeld beeldend werk in ateliers, gebouwen, fabrieken, opslagruimtes, kelders, schuren en zolders. Voordat we onze cultuur weggooien en we de iets te gretige vuilverbranders in Nederland hiermee voeden dienen we eerst alle verloren ideeën, bijzondere concepten en uitzonderlijke werken veilig te stellen. Het is goud delven. Indachtig Latour.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten