vrijdag 22 november 2013

Radio Maria

 http://www.radiomaria.nl/

 
675 AM.


Een aantal jaren geleden bouwde ik radio’s terug door zoveel mogelijk de industriële componenten te vervangen door organische materialen. Zij stemden verrassend af op mij onbekende, obscure zenders. Recent ontving ik in mijn atelier in Oosterbeek op een van mijn meer dan 50 jaar oude Constant 7 Transistor MW/LW Portable Radio’s de zender Radio Maria- AM 675. Even dacht ik iets obscuurs op het spoor te zijn. Ik stelde mij een moment voor dat de nonnetjes samen met de paters in het klooster dicht bij mijn atelier een ondergrondse religieuze zender begonnen waren. Om de klanken en gebeden zo intensief mogelijk tot mij te laten komen voor een ultieme ruimtelijke beleving stemde ik zes van mijn portable radio’s in mijn atelier af op deze zender. De tijd schrijdt echter voort en het inzicht komt later. De verrassing lijkt verdwenen. Wat mij ooit obscuur leek is dat helemaal niet meer. Radio Maria is een krachtige zender met een Webstream en alles erop en er aan, zelfs Worldwide. Luister naar: http://www.radiomaria.nl/ .
 

1 opmerking:

  1. In het jaar 1977 reed ik dagelijks van mijn woonplaats Dordrecht naar mijn werk als docent in Nijmegen. Ik reed in zo'n prachtige Renault 16 en elke dag probeerde ik sneller te zijn dan de dag ervoor. Snelheidsbeperkingen bestonden nog niet, behalve in de auto zelf dan, waar ik later achter kwam, dus er kwam een dag dat ik in vijftig minuten van huis tot werk reed. 160 km per uur!! Geweldig, tot ik m'n cilinders naar de kloten reed. Jammer, weg auto. Maar hier wilde ik het helemaal niet over hebben, ik schets slechts het kader. Ik had geen radio in de auto, toch, op een dag, hoorde ik de nieuwsberichten. Een tijd lang heb ik geweten wat er werd gezegd, maar god wat lang geleden en nu moest ik er weer aan denken, ja, ook een stukje weerbericht, herinner ik me nu. Wat was het geval, ik had nog zo'n ouderwetse zilvervulling met mangaan of zoiets in een van mijn kiezen, die werkte als een kristalontvanger. Zo'n ding dat we als kind zelf in elkaar zetten en met een koptelefoon op 's nachts naar luisterde en niemand ons kon horen. Hij heeft het maar een dag gedaan, en dat was ook de enige dag dat ik te laat op m'n werk kwam. Ik heb ook nog een halfjaartje in zo'n mooie ouwe Saab heen en weer gescheurd, die kon nog harder, maar had ik geleend, dus ik hield me in. Het jaar daarop ben ik verhuisd en toen hebben wij elkaar leren kennen, van jouw komkommers en augurken wist ik toen nog niks, nu luister ik er altijd aan voor ze in schijfjes te snijden. Het weer is meestal redelijk, of er is veel wind, het nieuws is nog hetzelfde als bijna veertig jaar geleden. Goddank! (en Maria) Groet, renéhugokijne

    BeantwoordenVerwijderen