woensdag 6 november 2013

Kunst en Geld

Over de verzamelaar Bert Kreuk.

 
Zaal Grensverleggend HGM2013.
 
Schreef ik op 05 juli in mijn blog nog een wervend stuk naar aanleiding van mijn bezoek aan de tentoonstelling Grensverleggend met werken uit de collectie van de verzamelaar Bert Kreuk in het Haags Gemeentemuseum, lees ik op allerlei fora vernietigende kritieken over deze verzamelaar die het waagde om tegelijkertijd een tweetal werken van een kunstenaar die ook opgenomen is in de hierboven genoemde tentoonstelling bij veilinghuis Sotheby’s aan te bieden om daarmee, zo luidt de kritiek, de marktwaarde van deze kunstenaar op te schroeven. Op site http://trendbeheer.com/ , een internettijdschrift over kunst en beeldcultuur, kon ik  niet nalaten een reactie achter te laten waarbij ik de criticasters op hun beurt kritiseerde. Op de site van Frank Waaldijk las ik ook nog een forse kritiek: http://beeldenwereld.blogspot.nl/2013/02/kunst-is-een-speeltje-van-de-rijken.html. Ook al ben ik het met de inhoud van de artikelen totaal oneens, de beide sites die ik hier noem zijn fantastisch en kan ik iedereen aanraden die iets met kunst wil. Naar mijn mening zijn kunst en geld onlosmakelijk met elkaar verbonden en zijn vermogende verzamelaars een zegen voor de kunst. Dat is vloeken in de kerk. Leer mij ze kennen de subsidiekunstenaars, de moralisten, de estheten en de puristen.     



3 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. al jaren roep ik 'kunst is pas kunst als ervoor wordt betaald' hetgeen me niet in dank werd/wordt afgenomen. Maar de Waarheid dient gezegd en geschreven, zie dus ook mijn blog: renehugokijne

      Verwijderen
    2. Kunst is kunst voordat ervoor wordt betaald.

      Verwijderen