dinsdag 26 maart 2013

Back to basic

Drippings.

"Dripping IX" (detail).

Ooit maakte ik zogenaamde "drippings". Ik liet in talloze sessies verf vanaf diverse hoogtes op het doek of het papier druppelen. Het toeval speelde daarbij een belangrijke rol. De Amerikaanse expressionist Jackson Pollock, we kennen hem ook als "Jack the Dripper", ging mij reeds voor. Wie in een dergelijke sessie de kwast of spuit ook hanteert, meestal ontstaat er een abstract soort beeld dat we ook wel kennen als een "all-over structure". Het is een beeld dat grafisch gezien interessant is, maar dat op geen enkele manier ook maar enige betekenis heeft, laat staan dat het iets voorstelt. Als je, uitgedrukt in pixels of bites, al die verfspatten vergelijkt met al die meningen die je tegenwoordig op het internet kunt vinden, zijn ze beiden van dezelfde orde. Ik moest hieraan denken toen ik de discussies in de media hoorde over de stand van zaken in de journalistiek. Niet gehinderd door enige kennis maar wel getrickerd door de belanghebbenden bij een zo intensief mogelijk internetdataverkeer, vallen de meningen van de onnozelen en onwetenden als verfspatten in snel tempo over elkaar heen. Het is zeer begrijpelijk dat er in de media initiatieven zijn om aan dit zielloze moeras van speculaties, onwaarheden en leugens te ontsnappen. Rob Wijnberg, filosoof en voormalig hoofdredacteur van Nrc.next, heeft het initiatief genomen om via crowd funding geld te verzamelen voor een nieuwe, digitale kwaliteitskrant. Zie: https://decorrespondent.nl/  Dit klonk mij erg sympathiek in de oren - ik had het geld al bijna overgemaakt - totdat mijn dochter mij vertelde dat dit initiatief niet meer was dan hetzelfde dat we al kennen binnen de gevestigde media en ik ter bevestiging daarvan een kritische, zo niet negatieve reactie las van Maarten Keulemans op dit initiatief: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3414602/2013/03/24/Toppers-vernieuwende-de-Correspondent-gewoon-gevestige-elite.dhtml  
Eigenlijk pleit alles tegen dit initiatief: 12 van de 13 initiatiefnemers zijn mannen, vaak afgestudeerd aan de UVA, afkomstig uit de Grachtengordel en gevestigd in de oude media. Toch wil ik hen een kans geven.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten