zondag 3 februari 2013

Orgone Energy

Mike Kelley (2)

Mike Kelley, Documenta IX 1992. Orgone Shed (in de achtergrond). Met dank aan Mirjam van Tilburg, zaaltekst Stedelijk Museum Amsterdam.

Eerder schreef ik in deze blog een niet al te enthousiast verhaal over een retrospectief met werken van de Amerikaan Mike Kelley in het vernieuwde en gerenoveerde Stedelijk Museum in Amsterdam. Niettemin ontdekte ik toch een aantal pareltjes. Een van de werken die mij in het bijzonder aansprak was een ontwerp voor een houten bouwsel: How to Build and Use an Orgone Energy Accumulator. Zijn Orgone Shed is hierboven in de achtergrond zichtbaar. Het was zeker niet de beeldende kwaliteit van dit ontwerp maar meer het (absurde) idee er achter. Daar is wel een verklaring voor omdat ik mijn persoonlijke belangstelling voor de relaties tussen kunst, natuur en wetenschap terug zag in dit werk. Kijken naar kunst is immers ook het projecteren van onder andere je eigen gedachten. In eerste instantie ging ik er van uit dat Mike Kelley het allemaal zelf verzonnen had en was ik zelfs teleurgesteld toen bij nader inzien bleek dat zijn idee achter dit werk niet meer was dan een referentie aan de Orgone Accumulator van de controversiĆ«le psychoanalist Wilhelm Reich die reeds in 1940 het fenomeen Orgone Energy presenteerde. Door het bezoeken van zijn tentoonstelling heeft Mike Kelley mij, geheel onbedoeld, toch een nieuwe wereld geopend waarvan ik het bestaan nog niet kende. Meer is te lezen over Wilhelm Reich op:  http://inventors.about.com/od/qrstartinventors/a/orgone.htm 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten