maandag 2 oktober 2017

Tussen Kunst & Kitsch

Een beetje nostalgie.


Dorpsgezicht op Blaricum 1899

Behalve de "onderscheidende", vaak spuuglelijke conceptuele kunst, die enkel aanspreekt op de rede en het verstand is het misschien ook wel mijn natuurlijke afkeer van wat ook wel “politiek correcte” kunst wordt genoemd, waarbij met name door de overheden gefinancierde instellingen van de moderne kunstenaar verlangen de grote wereldproblemen aan de orde te stellen en deze naar het lokale niveau te vertalen, waardoor ik mij soms gewillig mee laat voeren door de commentaren van de deskundigen in het TV- programma Tussen Kunst & Kitsch van de AVRO op de door het publiek ingeleverde artefacten. Gelijk een bezoek aan de Tefaf in Maastricht verschaft dit programma mij eenzelfde genot om te zien hoezeer kunst gewaardeerd kan worden om haar betekenis en haar schoonheid. Mij treft in dit programma vooral ook de beschrijving door de deskundigen van de werken en het leven van kunstenaars. Zo werd een geschilderd landschapje van de kunstenaar Breman, die na enkele reizen en studies uiteindelijk in Laren terecht kwam en naast de dagelijkse schilderarbeid de plaatselijke kroeg veelvuldig frequenteerde, gewaardeerd op enkele duizenden euro’s. Een andere beschrijving rept over een vrolijk en zorgeloos bohemienleven dat hij deelde met bevriende schilders waarmee hij in de "Oude Brouwerij" in Blaricum dat hij aanvankelijk gehuurd had bijzondere artiestenfeesten hield en daarna in het huisje naast de boerderij van Mie Tak doorging met eet- en drinkpartijen. Wat moet dat toch heerlijk zijn geweest, een onbezorgd kunstenaarsleven te kunnen leiden waarbij de onderwerpen voor je schilderijen naast de deur liggen, je de schilderstijl, o.a. het pointillisme, gewoon van anderen leende en de kunsthandelaar verder het werk deed.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten