vrijdag 29 april 2016

Social Design (4)

Het einde van de autonome kunst.


Afbeeldingsresultaat voor ruangrupa
google image ruangrupa

Voor het internetmagazine Mister Motley interviewde Maike Peters de curatoren Ade en Farid van het collectief ruangrupa  uit IndonesiĆ« dat deze zomer de tentoonstelling SONSBEEK ’16 transACTION in Arnhem organiseert. Volgens ruangrupa bestaat autonome kunst (l’art pour l ‘art) helemaal niet. Dit is een modernistische constructie die in IndonesiĆ« nooit van invloed is geweest. In IndonesiĆ« ontstaat kunst altijd al in samenspraak met religie of maatschappij terwijl in het Westen op een gegeven moment het idee is ontstaan dat kunst op zichzelf moet staan om te reflecteren op de gebeurtenissen in de samenleving.

Het ontgaat mij volkomen waarom juist deze curatoren zijn uitgenodigd. Misschien is het omdat wij in een vrij land leven waarin de tolerantie hoogtij viert, zozeer zelfs dat we bereid zijn om ons culturele erfgoed langs de meetlat van een islamitische samenleving te leggen met als uiterste consequentie om deze historische weeffout in onze westerse beschaving als een ontaard modernisme bij het grof vuil te zetten.

Ik weet natuurlijk ook wel dat fictie geen werkelijkheid is. Maar het geeft mij toch te denken. In het boek Verworpenen van Michel Houellebecq bekeert de hoofdpersoon, een gerespecteerd literatuurwetenschapper aan de Sorbonne in Parijs zich tot het islamitische geloof op een moment dat in Frankrijk een Islamitische president aan de macht is gekomen. In ruil voor de aanvaarding van een vaste betrekking aan de nieuwe islamitische universiteit ontvangt hij een door de Saoedische regering gegarandeerd inkomen en zullen al zijn wensen, totdat hij zijn laatste adem uitblaast, vervuld worden door drie jonge maagden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten