De potentie van autonome beeldende kunst.
50 Machinetekeningen Nico Schulte/Installatie Willeke van Ravenhorst. Pop-up Galerie Joop Nuyens. 2015.
Het is dit voorjaar spitsuur in Arnhem wat betreft de vele culturele
activiteiten met name van de projecten,
tentoonstellingen en presentaties van autonome beeldende kunstenaars. Dat is
hoopvol. Het enorme creatieve kapitaal van de stad Arnhem wordt mede door en
dankzij de grote leegstand van gebouwen eindelijk ook voor het grote publiek zichtbaar.
Het tekent de energie van de autonome beeldende kunstenaars dat zij,
grotendeels volledig ongesubsidieerd, de lege plekken in de stad niet alleen vullen
met inhoudelijke, betekenisvolle werken maar ook met interessante randprogramma’s.
Hoe doen zij dat toch, die autonome kunstenaars, terwijl de stad Arnhem waar
zij aan ArtEZ studeerden en ook vaak nog wonen, haar prioriteiten, lees miljoenen aan subsidies,
bij de z.g. creatieve industrie legt, dat zijn de “ondernemers” in de mode en het design. Hoezo moeten we hen ondersteunen, dat doen we bij een pizzabakker toch ook
niet?
Dit overheidsbeleid heeft, bewezen, tot op vandaag enkel grote verliezen opgeleverd.
Dan heb ik het over de grote verliezen op de al die weinig spraakmakende
tentoonstellingen en manifestaties van de laatste jaren zoals de Sonsbeek Tentoonstellingen
en de Arnhemse Mode Biënnales. Dan heb ik het over al die miljoenen die in nieuwe
gebouwen voor de kunstbeoefening zoals Rozet en Kunstbedrijf worden geïnvesteerd,
terwijl het aanbod wordt verkleind en het personeel wordt ontslagen. Dan heb ik
het ook over failliete kunststichtingen, waar het “overhead” personeel tot op
heden procedeert over haar wachtgelden. Dan heb ik het over het Gemeentemuseum
Arnhem dat opnieuw met gemeenschapsgeld voor miljoenen wil uitbreiden maar bij
herhaling weigert om vanuit haar zelf gebouwde toren “af te dalen” naar de kunstenaars
in de ateliers in de regio.
Met al die verkwanselde kunstgelden hadden autonome beeldende kunstenaars in de regio nog veel meer prachtige ideeën, concepten en plannen kunnen uitvoeren en had Arnhem zich als
een unieke stad voor de experimentele en innovatieve beeldende kunsten kunnen profileren.
Waarom hopeloos concurreren? Eindhoven is de design stad en Amsterdam is de mode
stad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten