zondag 8 december 2013

Trash XXL

Troost.

Yorkshire video David Hockney 2013.
 
Ik las een bijzonder artikel in de Volkskrant van 06 december 2013 van Sacha Bronwasser over de kunstenaar Jacobus Kloppenburg. Om meerdere redenen raakte het artikel mij. Allereerst om de ontmoeting met een tot op heden voor mij totaal onbekende kunstenaar en de aard van zijn werk dat mij bijzonder aanspreekt - vooral de recycle-gedachte - . Ik ben blij verrast dat een deel van zijn werk toch nog te zien is bij de Verbeke Foundation nadat een groot deel van zijn archief eerder in de verbrandingsoven verdwenen is. Ik hoop dat zijn werk in BelgiĆ« veilig is, maar zeker weten doe ik dat niet helemaal. Op het terrein van de Verbeke Foundation zijn niet alleen kunstwerken aanwezig die de cyclus van leven en dood verbeelden, maar die zelf ook in ernstige mate onderhevig zijn aan de tand des tijds. Het is trouwens oppassen met verbrandingsovens. In Duiven nabij Arnhem staat er ook een. Een prachtig ding op een prachtige plek. Als David Hockney niet in Bradford geboren was zou hij geen landschappen in Yorkshire schilderen maar deze vuilverbrander die zich iedere dag dominant in nieuwe gedaanten vertoont. Een verbrandingsoven is een killer. Je wilt niet weten wat daar aan moois ongezien in verdwijnt. Ik schreef er al eerder over. Gelukkig is er troost. In het artikel lees ik dat Jacobus Kloppenburg ondanks de "Grote Ramp" gewoon is blijven doorwerken.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten