dinsdag 2 april 2013

Wild

Herten.

Herten op de Hoge Veluwe.

Hoewel ik al tientallen jaren de Hoge Veluwe bezoek kende ik het bestaan van het wild op dit natuurterrein slechts vanuit de media. Toen ik onlangs op weg was naar het Kröller-Müller Museum zag ik met behulp van de zoomfunctie van mijn recent aangeschafte Aiptek HD videocamera van nauwelijks 100 euro voor het eerst "echte" herten. Het heeft mij aan het denken gezet. Die natuur is er natuurlijk niet zomaar, daar zit mensenwerk achter met allerlei beleids- en beheersinstanties. In de wereld van de kunsten is het eigenlijk niet anders. Wat wij als publiek mogen zien wordt in grote mate bepaald door de ouderwetse hiërarchieën van overheden, instituten en kapitaalkrachtigen. Hoe autonoom en vrij is de kunst eigenlijk? Marcel Duchamp verklaarde ooit dat alles kunst kon zijn, Joseph Beuys verklaarde dat iedereen een kunstenaar was en Marshall McLuhan verklaarde dat iedereen kunst kon bezitten. Het fenomeen Internet heeft al deze idealen nog eens bevestigd. Maar wat is er van terecht gekomen? Het wordt tijd om de wilddrempels rond het Kröller-Müller Museum eens te verwijderen en het wild met de kunst te confronteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten