woensdag 17 april 2013

Principes

Een verleiding weerstaan.

In een van de zalen van de Schouwburg in Arnhem voerde ik einde 1970 ter gelegenheid van een SLAK- feest (SLAK staat voor Stichting Leniging Ateliernood Kunstenaars) een performance uit. In voorbereiding op mijn performance had ik de zaal volgestort met wit zand waarmee ik een aantal realistische zandbeelden maakte en waarin ik meerdere gedemonteerde orgels plaatste waardoor de elektrische circuits van deze orgels sterk ontregeld werden. Tijdens mijn performance had ik mij met plakelementen fysiek verbonden met dit chaotische systeem en werkte ik verder aan de zandbeelden waarbij iedere aanraking van mijn handen met het zand hoorbaar werd in een verrassende doch absurde geluidsmix. Ik heb dit project, net als vele andere projecten, nooit gedocumenteerd omdat ik destijds van mening was dat ieder document van een tijdelijke beeldende actie toch maar een vervalsing was van het oorspronkelijke beeldende werk dat ik vooral in situ maakte. Ik vraag mij nu wel eens af waarom ik toen zo principieel hierin was. Op die momenten zou ik het documentatiemateriaal dat vast nog ergens bij derden bestaat willen terughalen. Toch ga ik dat niet doen. Iedereen kent dat gevoel. Je computer crasht, je vreest om een deel van je leven te verliezen omdat je zoveel bestanden kwijt bent die je niet hebt gesaved maar die je zo dierbaar waren. Dat gevoel duurt maar heel even tot het moment dat je merkt dat je leven gewoon doorgaat. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten