zaterdag 11 juni 2016

Social Design (11)

Fight back.

Beeld in Düsseldorf 2015.

Dit is echt het allerlaatste artikel dat ik schrijf over het aspect Social Design in de wereld van de Beeldende Kunst. Sommigen denken dat ik al die lelijke dingen die ik opschrijf gewoon uit mijn duim zuig, maar ik heb niet veel meer gedaan dan het signaleren van een trend zoals ik dat in de media en de praktijk meende op te merken en waarover ik mij in eerste instantie verbaasd afvroeg waarom al die onbetaalde beeldende kunstenaars zo gemakkelijk leken mee te gaan met al die vormen van zogenaamde “participatiekunst" waarbij, ook na de drastische bezuinigingen op de kunsten, vooral niet-kunstenaars met een wel goed betaalde aanstelling de (volledige) regie hebben. Gaandeweg kwam er bij mij toch enig inzicht en daarmee zelfs enig begrip voor al die kunstenaars die zich noodgedwongen de rol van wereldverbeteraar laten aanmeten om toch nog enige inkomsten te genereren. Want laten we wel zijn, het is voor veel beeldende kunstenaars puur overleven, iedere dag opnieuw. De beeldende kunst als een autonoom terrein, waar eigenzinnige kunstenaars in alle vrijheid onderzoeken, waarnemen, filosoferen, reflecteren, vormgeven, presenteren en acteren, staat mede door de terugtredende overheden onder een geweldige druk. De gemeentelijke en de provinciale overheden hebben om politieke redenen het accent volledig op de zogenaamde “nuttige” kunsten gelegd en hebben daarbij haar enorme kapitaal aan autonome beeldende kunstenaars volledig verwaarloosd, hen verweesd in armoede achtergelaten en hun presentatieplekken vernietigd. De kunstgelden stromen nu vooral toe naar allerlei kunstprojecten voor scholen, wijken en amateurs en, niet te vergeten, naar de speerpunten mode en ontwerpen, zoals die bijvoorbeeld in Arnhem ooit door de politiek zijn bepaald. En dan heb ik het nog niet eens over de kunstgelden die zijn weggespoeld naar mislukte top-down initiatieven, lege miljoenengebouwen, kostbare transities, dure interims, budgetoverschrijdingen en nog heel veel meer ellende dat overigens allemaal is na te lezen op internet.
Het nieuwe dogma dat kunst pas kunst is als je er wat mee kunt doen maakt het er allemaal niet beter op. De tentoonstellingen Sonsbeek’16 Transaction en Biënnale Gelderland in Arnhem en bijvoorbeeld de tentoonstelling Tomorrow is the question van Rirkrit Tiravanija in het Stedelijk Museum in Amsterdam waarin hij tafeltennistafels op het Museumplein plaatste, zijn de voorboden van het totale ontgrenzen, waarbij de vraag wat kunst is volstrekt irrelevant is geworden. Het kunstwerk is niets meer dan een ontmoetingsplek waar je vrienden maakt en er ook nog eens blij van wordt.
Wellicht kan enige bezinning ons helpen. De publicist Paul Scheffer had het al eerder over de (bedreigde) grenzen in Europa, bijzonder interessant is de manifestatie “Een Muur voor Verandering” in Expoplu, Van Oldenbarneveltstraat 63-A, Nijmegen op zondag 19 juni van 15:00 tot 22:00 georganiseerd door De Visionarissen, een jong reflectieplatform, waaronder Eef Veldkamp uit Arnhem. In de avond is er onder meer een lezing van Prof. Dr. Henk van Houtum, waarin hij zal ingaan op hoe muren identiteiten scheppen. Van Houtum is hoofd van het ‘Nijmegen Centre for Border Research’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten