donderdag 23 juni 2016

Bizar (2)

Wat de kunst ons kan leren.

Jan Henderikse bij Verbeke.

Ik schreef het al eerder in mijn blog. Niets zuig ik uit mijn duim. Ik heb alleen maar een aantal uitspraken, die de curatoren van Sonsbeek'16 zelf in de diverse media hebben gedaan, simpelweg opgesomd en in mijn blogartikel op een rij gezet. Dat hieruit een nogal absurd beeld is ontstaan is niet het gevolg van een of andere persoonlijke mening, dat zou zeker een misvatting zijn, maar het gevolg van de verwerpelijkheid van die uitspraken zelf. 

In de beste tradities van de beeldende kunst heb ik in mijn blogartikel Bizar een tweetal technieken toegepast, louter om het effect van die uitspraken kracht bij te zetten en daarmee haar abjecte karakter te benadrukken. Allereerst heb ik het middel van het contrast toegepast door de uitspraken tegenover een aantal nijpende wereldproblemen te plaatsen. Als tweede middel heb ik het onvervalste nevenschikken en herhalen toegepast zoals ZERO en NUL mij leerden: een watje is een watje, een mooi paneel met veel watjes is een kunstwerk (Henk Peeters); een flesje bier is een flesje bier, een nette stapel kratten met flesjes bier is een kunstwerk (Jan Henderikse).

Met dank aan allen die reageerden op en onderling discussieerden over mijn artikel, schrijf ik in vervolg hierop een aantal nieuwe berichten in mijn blog waarin ik vooral zal ingaan op het hernemen van de kunst door, jawel, hoe verzin je het, de kunstenaar zelf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten