dinsdag 8 september 2015

De Marketingmachine 2

Autonome beeldende kunst.

Het landschap van de autonome beeldende kunst in Nederland wordt in al haar diversiteit gevormd door bijzondere en unieke kunstenaars. De media lijken deze originele geesten links en rechts in sneltreinvaart voorbij te gaan. De vraag is gerechtvaardigd of de media, die zich doorgaans graag beroepen op hun journalistieke onafhankelijkheid, niet veel te ver zijn afgeraakt van haar originele bronnen, in dit geval binnen de kunsten, en enkel nog gemakkelijk willen scoren binnen haar commerciële bereik. 

Ik zal twee voorbeelden noemen:

Vincent van Gogh Zonnebloemen.

Hebben we net de ellende achter de rug met het Vincent van Gogh jaar waarin zowat iedere professionele kunstenaar in Nederland zonnebloemen en tulpen aan het schilderen was, gaat de acteur-kunstenaar Jeroen Krabbé het nog een dunnetjes overdoen met een serie televisie-uitzendingen over Vincent van Gogh. Krijgen we er nu nooit genoeg van? En welke kunstenaars, die ongetwijfeld volgend jaar opnieuw in de etalage gezet gaan worden door de publiciteitscampagnes van de grote musea, zullen dan weer de media beheersen?


Afbeeldingsresultaat voor armando damals
Armando.

Toen ik onlangs op Facebook een milde kritiek gaf op de luxe uitgave van een boek over het werk van Armando werd ik door een bijzonder boze uitgever opgebeld met het verzoek om mijn kritiek in te trekken omdat dit de verkoop van het boek wel eens zou kunnen schaden. Dat je een ander een mening wilt ontzeggen is op zichzelf al kwalijk te noemen, het is werkelijk schokkend om te beseffen dat we het hierbij over diezelfde Armando hebben die als getuige van de oorlog en schilder van het “schuldige landschap” het naziregiem aanklaagde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten