zondag 30 augustus 2015

De Marketingmachine

Het einde van de Autonomie. 


Scan van een commerciële bijlage in VK 29082015

Valt er bij mij vandaag 29-08-2015 de zaterdageditie van de Volkskrant in de bus met een commerciële bijlage die mij herinnert aan 125 jaar inspiratie na de dood van Van Gogh en mij daarbij attent maakt op, jawel, de nieuwe entree van het Van Gogh Museum. De culturele “Marketingmachine” doet haar werk voortreffelijk, zo zeer zelfs dat niet alleen het publiek wordt aangeraakt om massaal toe te stromen naar het museum maar ook een groot deel van het professionele veld wordt verblind door het goud van de zonnebloemen door beeldend te reageren op de tekeningen, schilderijen en brieven van Vincent van Gogh en de resultaten her en der in het land te tonen in allerlei tentoonstellingen en manifestaties. Het is voor mij verbijsterend te ervaren dat zoveel beeldende kunstenaars bereid zijn om hun autonomie met zoveel gemak opzij te zetten voor een incidenteel werkje. Is het bij gebrek aan beter? Wat kunnen we na Dumas, Rembrandt, Matisse en van Gogh de komende jaren nog  verwachten nu de Marketingmachine alsmaar en nog des te sneller zal blijven doordraaien in opdracht van de keuzeheren van het Rijks, het Stedelijk en het Van Gogh in de race om de targets te halen voor de externe financiële inkomsten. Aan welke kunstenaar gaan we in 2016 een nieuwe ronde kunstmarketing ophangen? Laten we snel tot een beslissing komen want anders staat het halve contingent aan beeldende kunstenaars in Nederland droog bij gebrek aan ideeën.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten