donderdag 27 augustus 2015

De deconstructie van de wereld 1

Het wonder als deconstructie.

Radio Maria icoon

In opdracht van John W. Padberg (USA) voer ik in september 2015 een installatie uit in het kader van de tentoonstelling DUENDE in VM23, Arnhem Nederland. Deze opdracht heb ik om meerdere redenen graag aanvaard.
De zender Radio Maria met haar conservatieve katholieke gedachtegoed, waarvan ik oorspronkelijk dacht, ja zelfs hoopte, toen ik in mijn atelier in Oosterbeek NL de gebeden en gezangen ontving via een van mijn experimentele radio-ontvangers, met een aantal stoute zusters te maken te hebben die in een kelderruimte van het plaatselijke klooster een clandestiene piratenzender hadden opgericht, ja, deze obscure zender bleek tot mijn verrassing een zender te zijn met een wereldbereik, ja zelfs een zender die niet meer uitzendt op die ouderwetse middengolf maar heus digitaal, het liefst via een nieuwe DAB+ ontvanger.
Binnen ons Nederlandse pluriforme bestel juich ik van harte een dergelijke zender een eigen plek toe, ook al kan ik mij met haar gedachtegoed niet verenigen. Ik geloof ook helemaal niet in wonderen. De wonderen van de heilige St. Vitus, die meerdere malen niet klein te krijgen was, zelfs niet in grote potten van aardewerk met hete oliĆ«n en harsen, bestaan naar mijn mening slechts dank zij de overlevering louter in verhalen, teksten en beelden. Het concreet nabouwen van zo’n wonder zou werkelijk dramatisch uitpakken.
Het nabouwen van wonderen en het daarbij zoveel mogelijk in stand houden van de illusie van het wonder is een constructie die weliswaar iedere keer opnieuw veel techniek vereist maar in wezen onecht, onwaar en oneerlijk is. Je zou bijvoorbeeld een beeltenis, analoog die van de alom bekende lijkwade, met water dat van muren stroomt kunnen oproepen, waarbij die muren eerst een wateraantrekkende en waterafstotende behandeling hebben ondergaan.
John W. Padberg leerde mij dat het geloof, van welke aard dan ook, niet meer dan een gewone menselijke constructie is van waarden en betekenissen gelijk een kunstwerk dat ook is.

De installatie in VM23 bestaat uit een grote, vrijstaande wand met een aan de ene zijde geschilderd icoon van Radio Maria dat rode tranen huilt met daarin gemonteerd een pompsysteem met vloeistoffen, voedingsapparaten en ontvangers en aan de andere zijde nietszeggende, doch voorwaardelijke contragewichten om het geheel overeind te houden.


Voor sommigen kan dit verhaal ontnuchterend zijn, dat spijt mij. Maar er is hoop.Tijdens de expositieperiode van DUENDE in VM23 van 04 september tot en met 04 oktober is de ruimte aan de Ir JP van Muijlwijkstraat 23 in Arnhem geopend op vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 uur tot 17.00 uur en kan er volop gediscussieerd worden over het wonder van de elektriciteit als een duurzame energiebron voor al onze consumptiebehoeften.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten