maandag 10 augustus 2015

Beeldende kunstenaars uit Gelderland laten zich massaal opsluiten.

Kunstbiënnale in de Koepelgevangenis.

Werkonwillige bewakers ontslagen

Beeldende kunstenaars uit Gelderland laten zich na een oproep van de curator Hage Hagemans om deel te nemen aan de Biënnale Gelderland 2016 een week lang opsluiten op water en brood in een van de 245 leegstaande cellen in de koepelgevangenis in Arnhem. Een van de deelnemende kunstenaars vertelde mij: “Ik wist eigenlijk nooit goed waar ik mee bezig was, ik deed maar wat. Het concept van Hage Hagenaars om als kunstenaar een verbintenis aan te gaan met de Arnhemmer heeft mijn ogen geopend. Ik besef dat ik altijd met mijn rug naar de mensen heb gestaan. Ik trek mij nu sterk het lot van de criminele Arnhemmer aan en wil lijfelijk voelen wat zij ervaren hebben tijdens hun verblijf in de cel. Ik kan niet wachten om de deur achter mij in het slot te horen vallen. Ik droom er s ’nachts wel eens van en heb soms angstdromen. Maar misschien is zo’n cel ook wel een hele veilige plek. Een soort baarmoeder. Zal ik alvast een pot verf meenemen om haar helemaal donkerrood te schilderen? Ik voel dat ik mijn beste werk ooit ga maken. Of zal ik de cel volplakken met een heleboel pin-ups. Ik kan niet wachten. Ik word er nu al behoorlijk geil van”

Lees ook het concept. Zie: http://www.biennalegelderland.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten