maandag 23 maart 2015

Winkelen bij Lidl (2)

Crimefighters.

Motorcycle Balaclava. 2015 Lidl.

Hoe dichtbij komt de misdaad? Een paar dagen geleden werd er s’ nachts een poging gedaan in mijn huis in te breken door met grof geweld een raam te forceren. Ik ben zelf in diepe slaap. Omdat mijn buurman lawaai hoort opent hij zijn slaapkamerraam waarop de inbreker zich uit de voeten maakt. Daarna belt mijn buurman mij op. Ik ga onmiddellijk kijken, constateer de inbraakschade en bel met de politie. Zij zullen een auto mijn kant opsturen. Die nacht verneem ik verder niets. De volgende morgen wordt ik om 7 uur door twee stoere agentes uit mijn bed gebeld om de aangifte op te nemen. In de namiddag komt nog een medewerker van de politie langs voor een sporenonderzoek.
Ik mag van geluk spreken. Zoveel anderen zijn slachtoffer geweest van nog veel meer geweld en schade. Toch heeft dit voorval bij mij een aantal vragen opgeroepen:
Ik realiseer mij dat wanneer mijn buurman niet wakker was geworden, een mij onbekende persoon zich ongevraagd toegang zou hebben verschaft tot mijn woning. Mijzelf kennende, zou een ontmoeting met deze persoon tot vervelende gevolgen voor die persoon en misschien ook voor mijzelf geleid hebben. Moet ik om dit te voorkomen nog veel meer kosten gaan maken voor mijn persoonlijke beveiliging, onder meer voor nog beter hang en sluitwerk zoals de agentes mij adviseerden, wetende dat zonder veel moeite het dubbele glas uit het kozijn getrokken kan worden?
Mijn melding van een poging tot inbraak heeft die nacht tot geen enkele directe actie van de politie geleid omdat, zo vertelden de agentes mij, er tegelijkertijd ook een melding binnenkwam met meer prioriteit. Is dit een (standaard) smoes? Zijn de inwoners van Arnhem s’ nachts wel veilig als de politie maar met een enkel wagentje rondrijdt?   
Met mijn melding mocht ik de verwachting hebben dat de inbreker niet verder ongestoord met zijn werk door zou kunnen gaan op een ander adres in de wijk. Ondergraaft de politie, door niet te handelen, daarmee niet haar eigen project “Buurtpreventie”?
Veel materiƫle rijkdom bezit ik niet. Hooguit een slecht vervalste Rembrandt, niet meer dan een ingekleurde kopie op dun linnen, met geen enkele waarde. Ik heb vooral schulden. Waarom kiest een inbreker mijn huis uit als er niets te halen is?
Rembrandt van Rijn. Zelfportret.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten