zondag 30 december 2012

Perpetuum mobile

Eindeloze herhaling. 

Vuilverbrander AVR Duiven.

De vuilverbrander AVR en het voorbijrazende verkeer op de A12 heb ik gefilmd vanuit de parkeergarage van de IKEA te Duiven, aan de andere kant van de snelweg. Deze drie-eenheid (AVR, A12, IKEA) lijkt in haar haast oneindige energiestromen sterk op de herhaalde bewegingen van een Perpetuum Mobile met het verschil dat aan deze drie-eenheid, je zou het een conglomeraat kunnen noemen, continue een gigantische hoeveelheid aan energie moet worden toegevoegd. Het is evident dat in zelfverklaard duurzaam Nederland, dat hopeloos achter loopt in Europa, de torenhoge milieubelasting en de tomeloze verspilling van energie aan de orde van de dag is.
Ik heb een sterke voorkeur voor processen die tot niets leiden. Het bereiken van een doel is voor mij niet zaligmakend, wel ben ik geïnteresseerd in de weg er naar toe. Het is gewoon nieuwsgierigheid in de hoop om iets uit te vinden. Ondanks het feit dat volgens de eerste twee hoofdwetten van de Thermodynamica een Perpetuum Mobile niet mogelijk lijkt, heb ik er toch regelmatig modellen van gemaakt om ze vervolgens weer af te breken. Bij de herhaalde bewegingen van een Perpetuum Mobile wordt geen enkele energie toegevoegd. Het is juist de bedoeling dat het systeem zichzelf in stand houdt. Ik weet zeker dat ik, tegen beter weten in, binnenkort weer opnieuw ga proberen om een werkend model te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten