zaterdag 22 december 2012

Electric World


Stroom maken.


Nico Schulte. 5 Aquaria met anode/kathode. Detail installatie Zero One Two (Tokyo 1995).

Recent kreeg ik van een goede vriendin een promotieonderzoek van dr. Marjolein Helder toegespeeld. Zij onderzocht hierin de ontwerpcriteria van de Plant- Microbiële Brandstofcel (P-MBC) die de verhoogde elektrochemische activiteit rondom de wortels van planten benut en tracht om te zetten in elektriciteit. Ik heb het onderzoek als beeldend kunstenaar met zeer veel belangstelling gelezen. Het herinnerde mij aan mijn eigen hybride installaties met galvanische energievelden en organische radio’s die ik een tiental jaren geleden uitvoerde, mede gestimuleerd door de belangstelling daarvoor van Paul Panhuysen, zie: http://www.paulpanhuysen.com/ . Kunstenaars en wetenschappers hebben immers gemeen dat zij nieuwsgierig zijn en iets willen uitvinden waarbij de kunstenaar verbeeldt en de wetenschapper bewijst. Toen ik het nieuwe boek “De ontdekking van de Aarde” van de geoloog Peter Westbroek las, waarin hij de contouren van een "Tweede Verlichting" schetst, kreeg ik een haast onbedwingbare zin om opnieuw galvanische cellen te gaan maken.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Galvanisch_element. Allereerst ga ik het afval in mijn tuin verzamelen. Daarna koop ik een voltmeter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten