Thema's en Trends
Over Power en Control
Affiche CODA
Op mijn blog schreef ik eerder kritisch over de overdreven,
zeer kostbaar ingerichte tentoonstelling “Body Control” dat Museum Arnhem
onlangs in de Kerk organiseerde waarin zij hoogdravend beweerde dat rare sieraden
en modeaccessoires iets te maken zouden hebben met de maakbaarheid van het
lichaam. Museum Coda Apeldoorn toonde tegelijkertijd een tentoonstelling met
een allegaartje aan fotoprints onder de titel “Drag”, waarin we in kennis
worden gesteld van de onbedwingbare behoefte bij sommigen om voor even “vrij”
te zijn door onder meer als man een jurk aan te trekken en daar trots op te
zijn, ja zelfs om daarmee te kunnen schitteren. De keuze voor deze extreme thema's laat zien dat de druk bij deze instituten blijkbaar erg groot is geworden om te scoren. Laat ik vooropstellen, het staat
eenieder vrij om zijn geaardheid te beleven en te tonen. Dat geldt evenzeer
voor de individuele beeldende kunstenaar die er voor kiest om in zijn of haar
werk maatschappelijke betrokkenheid tonen of persoonlijke vragen naar
identiteit te stellen. Echter, als onze instituten en fondsen voor de beeldende kunst, net iets te vaak en te nadrukkelijk, in dienst gaan staan van deze en andere trends, is de beeldende kunst niet vrij meer en
verliest zij onherroepelijk haar beeldende kracht. Zouden musea, in plaats van
slaafs allerlei trends te volgen die in alle varianten op internet te vinden zijn, niet veel meer hun best
moeten doen om met regelmaat buiten hun muren te gaan kijken en, in direct contact met de beeldende
kunstenaars, de galeriehouders en de verzamelaars, de vaak lange, soms lastige, doch immer strikt individuele
ontwikkelingsprocessen van de meest interessante en talentvolle kunstenaars blijvend te volgen. Dan kunnen daarmee op termijn weer
prachtige tentoonstellingen gemaakt en unieke verzamelingen aangelegd worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten