Beter ten halve ....
.
googleimage
Het was een verstandige zet van de Tweede Kamer om onlangs een
motie van Michiel van Veen aan te nemen waarin gevraagd werd om de door de
overheid gefinancierde culturele projecten in het buitenland stop te zetten om
reden van de volstrekt oncontroleerbare verantwoording door de diverse afnemers
van de vele miljoenen aan subsidiegelden. “Volgens de minister gaan we toch
weer een miljoen verspijkeren in Mali en Marokko. Ik snap werkelijk niet dat de
cultuursector in Nederland niet zelf in opstand komt tegen deze geldverspilling
in landen die niets om onze cultuur geven”, zo motiveerde Michiel van Veen zijn
motie. In een interessant artikel van Arjan Breukel op de site www.hetnieuwe.viceversaonline.nl
getiteld: “Kamer zet Culturele Projecten stop in Buitenland” wordt een
genuanceerd beeld van de diverse actoren en belanghebbenden geschetst. Dat
vanuit de wereld van het ontwikkelingswerk als eerste belanghebbende de nodige
kritiek op dit kamerbesluit te verwachten was is evident. Het verbaast mij daarom niets dat Dat Gertrude Flentge,
de manager van de internationale cultuurprogramma’s van de zwaar gesubsidieerde
Stichting Doen een van die criticasters was. Met de
besteding van de subsidiegelden was volgens haar helemaal niets mis. Als
voorbeeld noemde zij de terugkerende hedendaagse kunsttentoonstelling Sonsbeek
van onder meer Museum Arnhem in 2016 geleid door het Indonesische
kunstcollectief ruangrupa zelfs een geslaagd project. Een slechter voorbeeld
had ze niet kunnen kiezen. Terwijl beeldende kunstenaars in Nederland wegkwijnen
in armoede bleek Sonsbeek’16 een kostbaar project te zijn dat achteraf bezien in
vele opzichten mislukt is. Ik schreef er al eerder over in mijn blog. googleimage
Geen opmerkingen:
Een reactie posten