dinsdag 17 januari 2017

Valse doelen ontmaskerd

Beter ten halve ....

.Afbeeldingsresultaat voor beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald
googleimage

Het was een verstandige zet van de Tweede Kamer om onlangs een motie van Michiel van Veen aan te nemen waarin gevraagd werd om de door de overheid gefinancierde culturele projecten in het buitenland stop te zetten om reden van de volstrekt oncontroleerbare verantwoording door de diverse afnemers van de vele miljoenen aan subsidiegelden. “Volgens de minister gaan we toch weer een miljoen verspijkeren in Mali en Marokko. Ik snap werkelijk niet dat de cultuursector in Nederland niet zelf in opstand komt tegen deze geldverspilling in landen die niets om onze cultuur geven”, zo motiveerde Michiel van Veen zijn motie. In een interessant artikel van Arjan Breukel op de site www.hetnieuwe.viceversaonline.nl getiteld: “Kamer zet Culturele Projecten stop in Buitenland” wordt een genuanceerd beeld van de diverse actoren en belanghebbenden geschetst. Dat vanuit de wereld van het ontwikkelingswerk als eerste belanghebbende de nodige kritiek op dit kamerbesluit te verwachten was is evident. Het verbaast mij daarom niets dat Dat Gertrude Flentge, de manager van de internationale cultuurprogramma’s van de zwaar gesubsidieerde Stichting Doen een van die criticasters was. Met de besteding van de subsidiegelden was volgens haar helemaal niets mis. Als voorbeeld noemde zij de terugkerende hedendaagse kunsttentoonstelling Sonsbeek van onder meer Museum Arnhem in 2016 geleid door het Indonesische kunstcollectief ruangrupa zelfs een geslaagd project. Een slechter voorbeeld had ze niet kunnen kiezen. Terwijl beeldende kunstenaars in Nederland wegkwijnen in armoede bleek Sonsbeek’16 een kostbaar project te zijn dat achteraf bezien in vele opzichten mislukt is. Ik schreef er al eerder over in mijn blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten