Het einde van de Autonomie.
Scan van een commerciële bijlage in VK 29082015
Valt er bij mij vandaag 29-08-2015 de zaterdageditie van de Volkskrant in de bus met een commerciële bijlage die mij herinnert aan 125 jaar inspiratie na de dood van Van Gogh en mij daarbij
attent maakt op, jawel, de nieuwe entree van het Van Gogh Museum. De culturele “Marketingmachine” doet haar werk
voortreffelijk, zo zeer zelfs dat niet alleen het publiek wordt aangeraakt om massaal
toe te stromen naar het museum maar ook een groot deel van het professionele
veld wordt verblind door het goud van de zonnebloemen door beeldend te reageren
op de tekeningen, schilderijen en brieven van Vincent van Gogh en de resultaten
her en der in het land te tonen in allerlei tentoonstellingen en manifestaties.
Het is voor mij verbijsterend te ervaren dat zoveel beeldende kunstenaars bereid
zijn om hun autonomie met zoveel gemak opzij te zetten voor een incidenteel werkje. Is het bij gebrek aan beter? Wat kunnen
we na Dumas, Rembrandt, Matisse en van Gogh de komende jaren nog verwachten nu de Marketingmachine alsmaar en nog des te sneller zal blijven doordraaien in opdracht van de keuzeheren van het
Rijks, het Stedelijk en het Van Gogh in de race om de targets te halen voor de externe
financiële inkomsten. Aan welke kunstenaar
gaan we in 2016 een nieuwe ronde kunstmarketing ophangen? Laten we snel tot een beslissing komen want anders staat het halve contingent aan beeldende kunstenaars in Nederland droog bij gebrek aan ideeën.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten