woensdag 24 september 2014

Overheid en Kunst 4

Zonder geld geen kunst.

 
Ik hoorde Thé Lau het vorige week nog zeggen op de radio. Ik geef toe, dat ik voortdurend tegen dit ook voor mij heilige principe heb gezondigd. Was er in het verleden altijd nog wel een subsidie of fonds te vinden voor experimenteel beeldend werk om de kosten voor ontwikkeling en uitvoering van een installatie te vergoeden, die geldbronnen lijken op dit moment volledig verdwenen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er vele fantastische ideeën, concepten en plannen van vele kunstenaars met smart op uitvoering en presentatie wachten. In mijn stad zijn recent voor de amateuristische kunstbeoefening gigantische gebouwen neergezet en gaat het gemeentemuseum voor de zoveelste keer verbouwen. Het cliché van het stapelen van stenen is daarmee werkelijkheid geworden. Het complete middenveld, waaronder vele jonge talentvolle kunstenaars en ontwerpers, is geheel buiten beeld geraakt van de plaatselijke beleidsmakers die, onomkeerbaar, het unieke creatieve kapitaal in de stad verspillen. Maar ach, wat maakt het uit, wat niet gekend is, wordt ook niet gemist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten