zaterdag 28 september 2013

Supermarktogen

Moestuin.


Moestuin met rabarber Doorwerth.
 
Afgelopen weekend bezocht ik Kasteel Doorwerth, in de buurt van Arnhem, waar ik vroeger wel eens geweest was toen mijn zoon nog in zijn riddertijd verkeerde. Het kasteel kon mij niet echt boeien. Wel de prachtige moestuin, onderhouden door vrijwilligers, met een grote variatie aan vruchten, kruiden en groenten. Topzware fruitbomen, gigantische kolen en intens kleurige rabarberstelen boden mijn oog weldadige contrasten in kleuren, groeiwijzen en structuren. Wat is het dat ik zo verrast ben door een eenvoudige moestuin die op mij plotseling zo'n indruk maakt? Het antwoord is net zo eenvoudig. Mijn ogen kennen de oorsprong van het voedsel niet dat ik koop. Ik heb last van supermarktogen die gewend zijn aan industrieel geteeld, verwerkt en verpakt voedsel dat mij iedere dag opnieuw door retailers, marketeers en biotechnici wordt aangeboden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten