zondag 1 september 2013

Taskforce


Restmateriaal.

 
 
 Compositie IX van restmateriaal. 15 x 15 cm.
 
De laatste maanden houd ik mij onder andere bezig met het selecteren en het verzorgen van het beeldende werk op papier dat ik een tiental jaar geleden maakte. Het lag in dikke stapels, pakken en rollen op zolder. Als je door de tijd enige afstand hebt gekregen tot je eigen beeldende werk en je ontmoet dat werk vele jaren later opnieuw, is de verrassing groot om, naast vele aanzetten en mislukkingen, ik kan het niet ontkennen, vaak prachtige all-over structuren, drippings en overvloeiers te ontdekken die ik toen maakte. Dat geldt zelfs voor een deel van het restmateriaal dat na het kadreren en inlijsten overblijft uit al dit “vergeten” werk. Ik kan iedere kunstenaar aanraden af en toe het eigen creatieve verleden op te schonen, de rommel op te ruimen en de parels te koesteren. Wellicht zou een nader te formeren taskforce van kunstvrienden, kunstenaars en kunstprofessionals in wisselende samenstelling daarbij behulpzaam kunnen zijn om die parels te selecteren en daarmee te behoeden voor een anonieme afvoer naar de afvalverbrander in Duiven. Een bijkomend effect is dat overtollige lijsten, linnendoeken of verfmaterialen vrijkomen en eventueel tegen betaling gedeeld kunnen worden met andere kunstenaars. Daarvoor bestaat een heel mooi initiatief in deze tijden van crisis in de vorm van een kunstenaarsbenodigdhedenmarkt. Op 28 september 2013 wordt er een gehouden in de Lommerd (Spijkerkwartier, Arnhem). Info: jolanda@dekleinvakwinkel.nl         

Geen opmerkingen:

Een reactie posten