dinsdag 19 juni 2012

Ontgrenzen

Appletree Orgrad.

Appletree Orgrad, Haarlemmermeer.

In de Haarlemmermeer bouwde ik ooit een drietal metershoge luidsprekers om subtiele, zwakke radiosignalen uit de regio Schiphol op te vangen. Deze luidsprekers maakten deel uit van een elektrisch systeem dat verbonden was met de appelbomen in de Olmenhof en dat moeite deed om signalen uit de lucht op te vangen. Ik heb er toen ook geluidsopnamen van gemaakt. Het geluid verschoof van de ontvangst van koortjes uit de Oekraïne, strotzangers uit Mongolië tot allerlei lokale zenders in een onvoorspelbare, soms overstuurde, soms geluidsarme, volstrekt grillige geluidsmix. Ik ben geenszins een authentieke radioamateur maar ik verbaas mij er iedere keer weer over dat zoiets mogelijk is. Dat ik iets kan horen dat mijlenver van mij vandaan is. Het lijkt dat haast niemand dit gevoel meer deelt en de nieuwe technologieën als vanzelfsprekend omarmt waarbij tijd, plaats en afstand technisch gezien geen enkele onderscheidende rol meer spelen. De betekenis en de gevolgen van die ontgrensde wereld kunnen en mogen niet onderschat worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten