zaterdag 16 juni 2012

Klankgedicht

Jaap Blonk.

 

Ooit ontving ik op een van mijn experimentele radio’s die ik in het atelier bouwde een gesproken klankgedicht van Jaap Blonk. Ik had toen nog nooit van hem gehoord maar ik heb deze uitzending direct opgenomen omdat ik erg verbaasd was over het feit dat ik zo iets bijzonders hoorde op mijn experimentele radio-ontvanger. Ik wist dat mijn ontvangers zeer verrassend afstemden op onbekende zenders maar dat zij ook de inhoud van die zenders zouden kunnen beïnvloeden met dit bijzondere, niet alledaagse geluid was toch echt een stap te ver. Het moet gewoon toeval zijn geweest. Dit neemt niet weg dat "vastgelegd" geluid op een of andere drager bij het weergeven daarvan in een gegeven ruimte toch veranderbaar en beïnvloedbaar kan lijken door de plaats van de luisteraar in die ruimte. Hierbij spelen reflectie en interferentie van het geluid onder andere een rol. Die ervaring heb ik vaak gehad bij het maken van experimentele geluidsinstallaties in het atelier. Ik heb dat een paar jaar gedaan. Studenten vroegen mij toen wel eens: "doe je nog wel eens wat"? Ik antwoordde dan dat ik rondjes liep in het atelier. Dat klinkt wat merkwaardig maar het is een bijzondere ervaring om geluid te beïnvloeden, enkel door iets van plaats te veranderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten