zondag 8 februari 2015

De kunst van het verbeelden

Onvoltooide werken.

Ik heb in mijn eigen beeldende praktijk voortdurend allerlei natuurkundige verschijnselen onderzocht zoals het geluid, het licht, de zwaartekracht, de elektrische geleiding en de perceptie. Slechts een klein aantal onderzoeken hebben uiteindelijk geleid tot concrete beeldende installaties die ik uitvoerde op het raakvlak van kunst, techniek en natuur. In mijn archief vond ik een aantal foto’s en tekeningen terug die nooit tot enige presentatie geleid hebben maar onvoorwaardelijk van belang waren voor het bevredigen van mijn nieuwsgierigheid en het ontdekken van voor mij onbekende fenomenen. Een aantal voorbeelden:


Deze foto nam ik ooit op het strand bij Bakkum. Ik herinner mij dat ik allerlei op het strand gevonden materialen verzamelde die ik vervolgens in de lucht wierp en fotografeerde. Met de hand op mijn hart zweer ik dat ik deze foto genomen heb op een moment dat ik helemaal niets in de luncht wierp. Om die reden heeft deze foto mij altijd gefascineerd.

 In de tuin achter mijn atelier in School V in Arnhem experimenteerde ik in met een uiterst rekbaar wit gaas dat ik op een gigantische rol van mijn vriend Rob Thuis gekregen had. Niet alleen het bouwen van de positieve vloeiende vormen door middel van het spannen van dit materiaal, maar vooral de verrassende negatieve vormen die ontstonden tussen deze witte bouwsels waren zeer bijzonder.

In mijn atelier in huis heb ik jarenlang experimenten uitgevoerd met organische materialen zoals aarde en planten en het registreren van kenmerken zoals geleiding, weerstand, etc. De projecten met galvanische elementen in mijn organische radio’s zijn daar een vervolg op. De foto van een van deze experimenten laat waarschijnlijk een opstelling zien van een aantal lichtsensoren op een of ander groeisel om daarmee een geluidsequentie te genereren.

Een tekening van 4 auto’s die op hoge snelheid gelijktijdig een kruispunt naderen vond ik tussen vele andere tekeningen in mijn archief. In tekeningen kun je de meest absurde, (on)werkelijkheden op een onmiddellijke wijze verbeelden. Deze tekening herinnert mij aan de karikaturen die ik tot ieders genoegen maakte voordat ik een beeldende opleiding volgde en deze directe vorm van afbeelden afleerde. 

         

Geen opmerkingen:

Een reactie posten