dinsdag 8 oktober 2013

Relativeren

Nazit.

 
Nazit performance Jaap Blonk Het Depot Wageningen 2013.
 

De klankkunstenaar Jaap Blonk hield vrijdag de dertiende september 2013 een uiterst vermakelijke lezing in Het Depot in Wageningen. Met een bewonderenswaardige discipline vertolkte hij exact een uur lang verschillende klankgedichten en deed daarmee, ook was het maar voor heel even, de vrijheid, blijheid geest van Dada en Fluxus herleven. Het in groten getale opgekomen publiek beloonde hem terecht met een groot applaus. In de nazit werd het publiek nog een drankje aangeboden. Dat is ook een goed moment voor enige relativering waarbij ik tijdens al die gezelligheid opnamen maakte van het eenzame beeld een etage lager. Ik heb Jaap Blonk hoog zitten. Ik kende hem eerder persoonlijk niet. Wel had ik ooit, toen ik installaties met radio-ontvangers maakte uit zoveel mogelijke organische, natuurlijke materialen bij toeval op een zender afgestemd die voor mij een volstrekt absurd geluid liet horen. Het zou toch niet waar zijn dat een radio-ontvanger invloed heeft op de inhoud van een radiozender? Dat zou echt de omgekeerde wereld zijn. Voor heel even verkeerde ik in die waan totdat de presentator afkondigde dat ik geluisterd had naar een klankgedicht van Jaap Blonk.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten