donderdag 24 oktober 2013

Hype

Tekenmachines.

Tekenmachines Apollohuis 1985.
 
Een paar van de tekenmachines waarmee ik vroeger samen met Arnoud de Blauw verschillende installaties maakte heb ik de laatste weken weer eens op mijn atelier laten draaien. Het ging ons toen om ogenschijnlijk identieke apparaten die toch zeer verschillende tekeningen maakten. Nu maken deze machines in plaats van abstract-geometrische tekeningen plotseling verrassende portretten van dieren. Ik begrijp dat niet. Het dier is weliswaar hot in de beeldende kunst, maar het is absurd om te denken dat machines trends en hypes binnen de culturele wereld beter zouden aanvoelen dan wij zelf.
 
Machinetekening 1 2013.

3 opmerkingen:

  1. Mijn beste Nico, jij als enig ware kunstenaar weet toch hoe het diepste van het diepste werkt. Juist het daar huizende, ook wel ziel door anderen god genoemde, onbewuste is de kern, essentie, met een mooi woord, van kunst. En wat is er onbewuster dan een machine?! Slechts deze treft wat in de tijd te treffen valt: het dier. Het dier in jou en mij. Kom laat ons drinken alvorens de kunstgeschiedenis in te duiken of in gidsen te geloven. Groet, René Hugo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In het programma Tegenlicht van de VPRO d.d. 28 oktober 2013 dat ging over het fenomeen Big Data werd beweerd dat “domme” apparaten (natuurlijk wel geladen met een heleboel menselijke software) veel beter het toekomstig gedrag van mensen kunnen voorspellen dan wij dat zelf op grond van onze intuïtie ooit zouden kunnen. Dus zo absurd was mijn constatering eigenlijk niet. Wij geven nu nog onze individuele informatiewaarde gratis weg door overal op het web sporen van informatie over ons zelf achter die als gouden klompjes door allerlei commerciële partijen slim verzameld en bruikbaar gemaakt worden. Nog maar even en je kunt er haast een minimumloon mee verdienen. We zullen er zelfs een dagtaak aan krijgen om die waarde te optimaliseren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het aardige boekje van Safransky dat ik aan het lezen ben laat weten dat wij mensen uit zoveel 'waarheden' bestaan die we dagelijks ventileren dat wij door onze complexiteit nooit tegen de eenvoud van een machine op kunnen.(Maar dit maak ik ervan, ook schrijver) Wat uit een apparaat komt is eerder waar dan de kunst die wij als onze waarheid produceren. Deze laatste komt wel dichter bij de, onbereikbare, absolute waarheid dan de machinale. Die ie gewoon waar, dus niet interessant.

      Verwijderen