Over vertrouwen gesproken.
Terwijl ik een artikeltje wil schrijven voor mijn blog gaat
een van mijn poezen, een nogal angstig beestje die snel en venijnig kan
uithalen met haar pootje, tussen mij en de laptop op haar ruggetje liggen en
gaat heerlijk slapen. Ik moet haar dan wel veel aaien op haar buikje. Zij is
dan het liefste beestje dat ik ken. Hiermee kom ik ook op het onderwerp
waarover ik wil schrijven. Dat gaat over vertrouwen. Hoewel ik in mijn
persoonlijke situatie niet direct geraakt wordt door de crisis, stel ik mij wel
vragen die mij aan het denken zetten over het mandaat en het draagvlak dat de
overheid nog heeft bij zovele miljoenen Nederlanders die wel degelijk de pijn
voelen van de huidige economische situatie. Biedt de overheid wat betreft corona,
toeslagen, inflatie, zorg, wonen, energie, klimaat, pensioenen, cultuur,
immigratie, armoedebeleid en zoveel meer, nog wel een houvast voor de burger? Als
je de media volgt verandert het speelveld bij het oplossen van deze en andere maatschappelijke
problemen door de overheid voortdurend. De regering maakt keuzes, die in de
tweede kamer worden besproken, vervolgens in de media worden gepubliceerd en
die direct daarna door vele partijen in den lande op hun onvolkomenheden en
zelfs hun onhaalbaarheid worden becommentarieerd. Wat daarvan te denken? Is het
overheidsbeleid zo ingewikkeld geworden dat de uitvoering daarvan door haar zelf
gemaakte regels en modellen, zelfs met de beste software en de snelste systemen,
niet meer te behappen is met alle
gevolgen voor een zorgvuldige uitvoering daarvan voor zowel de individuele
burgers als de ondernemers, die daarvan de nadelige effecten ondervinden en
niet meer weten waar zij aan toe zijn? Bovendien, is onze overheid nog wel
leidend op het maatschappelijke speelveld doordat zij zich op dit speelveld voortdurend
met zovele grote, mondiaal werkende, commerciƫle partijen dient te verhouden, die
hun eigen commerciƫle belang vooropstellen en daarmee niet zozeer het algemeen
belang dienen. Ja, onze politieke partijen hebben in onze democratie weliswaar
door vrije verkiezingen hun stemmen behaald, maar vervolgens gingen enkele
partijen, buiten mijn zicht om, er met de buit van door en gingen een
samenwerking aan om een regering te vormen die nu het overheidsbeleid bepalen. Ja,
dan komen er geheel andere onderwerpen aan de orde dan waarmee in
verkiezingstijd door de huidige regeringspartijen nog goed gescoord werd. Helaas
slaat ook de oppositie in de 2de kamer, ondanks kritische en zinnige
argumenten bij het beoordelen van het regeringsbeleid, geen enkele deuk in het pakje
boter en staat zij feitelijk buiten spel. We zullen pas over een paar maandjes bij
de komende statenverkiezingen zien of deze regering nog wel enig krediet bij de
burger heeft. Mijn inschatting is dat de regeringspartijen, bij een voor hen
uiterst negatieve uitslag, dat betekent dat zij ook een minderheid vormen in de 1ste kamer, deze gewoon zullen negeren om hun neo- liberale
beleid voort te kunnen zetten.
Ten slotte, nog heel even kort, een toelichting op dit
artikel. Ik ben net als de meeste Nederlanders geen politicus of ingewijde die
van de hoed en de rand weet, laat staan ook geen wetenschapper die een onderzoek
heeft gedaan. Ik ben gewoon een burger die zijn gedachten voor een moment laat
gaan. Uiteraard heb ik vanuit mijn werk in het kunstonderwijs en mijn
activiteiten als beeldend kunstenaar een zekere affiniteit met de kunstwereld
en heb daar regelmatig, o.a. op mijn blog, over geschreven. Naar mijn gevoel
dient de (beeldende) kunst zo vrij en onafhankelijk mogelijk te zijn. Met name
heb ik in mijn artikelen kritiek geuit, daar waar de overheid, als een
belangrijke subsidiegever binnen de kunsten, zich naar mijn mening teveel
inhoudelijk bemoeide met het tentoonstellingsprogramma van musea, galeries, evenementen,
etc., zowel wat betreft het thema als de keuze van de kunstenaars. Recent kreeg
ik nog een bericht onder ogen waarin subsidie ontvangende kunstinstellingen een
convenant ondertekend zouden hebben waarin zij vooral de items van deze tijd,
ik noem gender, slavernij, klimaat, immigratie en nog zo veel meer, in hun
tentoonstellingsconcepten moeten opnemen. Ik zag dit beleid al eerder in de Gelderse musea maar dat ook Singer Museum Laren al om is verbaast mij. Het voedt mijn wantrouwen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten