vrijdag 4 maart 2016

Machteloos?

Kunst en Politiek

Tegen alle kunstvrienden in Nederland zou ik willen zeggen dat wij ons in de politieke discussies binnen de diverse media vooral niet uiteen moeten laten spelen door Jesse Klaver, de aller humaanste in ons land. Hij wil nu zelfs vluchtelingen uit Libanon en JordaniĆ« ongelimiteerd toegang verlenen tot Nederland. Nog liever zou hij iedereen willen verwelkomen in ons kleine landje Nederland die de ellende van armoede en oorlog ontvluchten vanuit zelfs West-China en Zuid-Afrika. Waar liggen de grenzen voor Jesse eigenlijk? Jesse Klaver doet mij denken een onnozele die door een paar boeven is wijsgemaakt dat hij zijn oogziekte zou kunnen genezen met urine. Op weg naar huis wordt de arme man blind en kan hij zijn beeldschone vriendin die hem vergezelt niet meer beschermen. De boeven hoeven alleen nog maar te wachten op een strategische plek om de vrouw te overweldigen en te verkrachten. De hierboven genoemde scene komt uit een Nederlandse film waarvan ik de titel niet voor niets vergeten ben omdat het een soort trauma voor mij was. Wetende dat ik als kijker meer weet dan het personage in de film en de vrouw onherroepelijk op haar onheil afgaat (indachtig de stijlfiguur suspense van Hitchkock) wilde ik als filmkijker onmiddellijk in de film springen om het verhaal een andere wending te geven. Het is echter de pure machteloosheid die mij tijdens deze film parten speelde. Diezelfde machteloosheid ervaar ik opnieuw bij de politici die wij hebben gekozen, een regering hebben gevormd en bij voortduring blunderen. Alleen is het deze keer geen spannende film om haast pijnloos in alle comfort te genieten van een of ander drama, maar de werkelijkheid zelf, met diepe wanhoop, pijn en ontreddering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten