dinsdag 15 januari 2013

Mediahype

Hollands weer.


 

Een dag in de omgeving van Arnhem, januari 2013.

In de Nederlandse media wordt iedere dag de weersvoorspelling als iets spannends, zelfs als iets spectaculairs gebracht waarbij volop gespeculeerd wordt over dijkdoorbraken, vriesdoden en Elfstedentochten. Dan hebben we het dus gewoon over een kalm weertype met een beetje vorst en misschien wat lichte sneeuw. Dit zegt vooral iets over de media zelf. Zij staan voortdurend op scherp omdat zij dagelijks moeten leveren aan een groot publiek. Zonder suggestieve vraagstellingen en schaamteloze overdrijvingen gaat dat niet meer. Op zondag 20 januari 2013 was er zelfs sprake van Code Oranje. Dank zij deze waarschuwing kon ik in alle rust met mijn geliefden een toeristisch autoritje maken in de omgeving van Arnhem en enkele uitspanningen bezoeken. Omdat er geen tegenliggers te bekennen waren en ook de alcoholpolitie het liet afweten hadden wij het erg gezellig. Het begint er steeds meer op te lijken dat, om de waarheid te leren kennen, je beter te rade kunt gaan bij beeldende kunstenaars die met een zekere distantie de wereld beschouwen. Dat is toch merkwaardig! Kunstenaars hebben het manipuleren van de werkelijkheid zowat uitgevonden, maar leggen eigenlijk een veel grotere realiteitszin aan de dag.      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten