vrijdag 16 november 2012

Kleur de bomen.

.... and Save the Forest.


Boom, Otterloo. 

Voordat je het omheinde terrein van De Hoge Veluwe binnengaat dien je eerst een jaarpas te tonen of een dagkaart te kopen. Als je vervolgens het Kröller- Müller Museum op dit terrein bezoekt dien je deze pas of kaart opnieuw te tonen. Op die pas of kaart staan zelfs 11 voorwaarden voor toegang vermeld waaraan de bezoeker zich strikt dient te houden. Het is eigen aan kunstinstellingen dat er een streng regiem voor toegang geldt. Dit heeft dit onbedoeld als consequentie dat op het moment dat je de drempel van een dergelijke kunsttempel overgaat, ieder object onherroepelijk tot kunstwerk is verklaard. Marcel Duchamp toonde dit al bijna honderd jaar geleden met zijn "readymades" ondubbelzinnig aan. Het onvoorwaardelijk genieten van kunst is hiermee eigenlijk een illusie geworden. Toch is er hoop. Als je op het terrein van de Hoge Veluwe zo maar eens vrij onbekommerd door de “natuur” loopt, kom je behalve grassen, mossen en heide vooral veel bomen tegen. Ik zou een van die bomen wel een “kunstboom” willen noemen, omdat deze mij qua stilering sterk deed denken aan het werk van de Arnhemse kunstenaar Klaas Gubbels. Hij is bekend geworden met het op een poëtische wijze verbeelden van tafels en koffiepotten. Mede om zijn uitspraak: “Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is” recht te doen, zou deze boom beschilderd moeten worden, bij voorkeur in de hieronder afgebeelde kleur. In India worden bomen beschermd tegen het kappen doordat zij door kunstenaars beschilderd worden met prachtige, traditionele en kleurige motieven. Zou er ook een Mondriaanboom of een Van Goghboom bestaan?

Muurschildering Klaas Gubbels, Nijmegen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten