dinsdag 15 juli 2014

Grens (2)

Toeval.



De Brabantse wielrenners Jo Peperkamp en Gerrit Schulte fietsten in de Tweede Wereldoorlog gewoon door. Schulte: “Aan de oorlog dacht je niet”.

Mijn vader Bernhard Schulte is geboren in Duitsland. Zoals vele andere families trokken de (voor)ouders van mijn vader voortdurend heen en weer over de grens op zoek naar werk of anderszins. Tijdens de mobilisatie woonde hij in Nederland en werd ingezet bij de medische troepen in Rotterdam tijdens het bombardement. Hij heeft vreselijke dingen gezien. Een neef van mij vertelde dat hij van een familielid had gehoord dat mijn vader bij terugkomst had “gereerd” als een kind. Hij heeft mij dat zelf nooit verteld.

Over grenzen gesproken: Zo sta je aan de ene kant, zo aan de andere. Maar je kunt natuurlijk ook alles ontkennen of ferme standpunten innemen als je niet deelneemt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten