donderdag 9 juni 2022

 Museum Arnhem

Sorry, we zijn gesloten.

Het Museum Arnhem mocht ik helaas nog niet bezoeken ondanks mijn pogingen daartoe. Toen ik laatst op een zondag enkele gasten op bezoek had die slecht ter been waren en we het Museum wilden bezoeken was het onmogelijk om in de directe omgeving van het gebouw te parkeren. Toen ik dat aan een vriend vertelde antwoorde hij: "Toen de kunst nog elitair was had je dat probleem niet". Dat kan best wel kloppen, bedacht ik mij. Vroeger had ik een heuse Museumpas, nu heb ik gratis toegang met mijn Vriendenloterij Vip-kaart. Een week later bleek het Museum tijdens de Pinksterdagen tot mijn verrassing gesloten te zijn en stond ik voor een dichte deur. Blijkbaar had de directie de gevleugelde uitdrukking "Kunst na arbeid" niet in haar vizier. In de media lees ik later de reacties van zovele andere kunstliefhebbers die net zoals ikzelf teleurgesteld zijn. Pas geopend na een jarenlange kostbare verbouwing zou je een open, welwillende houding verwachten om het publiek te verwelkomen. Niets is echter minder waar. In reactie op de klachten van de vele teleurgestelde kunstliefhebbers die tijdens de pinksterdagen voor diezelfde dichte deur stonden reageerde de directie van het Museum Arnhem in de media met een mededeling dat de sluiting tijdens de Pinksterdagen een staande praktijk betrof die ook al voor de sluiting, zo’n 4 jaar geleden, zou gelden. Hoe belachelijk!  Alsof we dat als argeloze burgers zouden moeten weten. De directie voerde nog een ander excuus aan. Dit betrof haar medewerkers die na de drukke openingsweken wel toe waren aan een vrije dag. Dat 40 % van mijn inleg bij de Vriendenloterij naar Stichting Museum Arnhem gaat maakt mijn teleurstelling alleen maar groter. De reactie van de directie van dit zwaar gesubsidieerde instituut komt op mij als kil en arrogant over. Het Pinksterweekend is voor velen immers een moment bij uitstek voor o.a. een museumbezoek. Het is een regelrechte misser van de Museumdirectie die haar beleid in deze dient bij te stellen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten